Rozwój stron internetowych spowodował duże zmiany na bardzo wielu polach, między innymi w zakresie branży reklamowej. Reklama SEM pnie sę w górę.
Powstanie systemu tak zwanej reklamy kontekstowej, określanej skrótem SEM, dało możliwość reklamowania swoich towarów i usług bardzo szerokiemu spektrum przedsiębiorców, począwszy od tych największych, którzy od lat reklamują swoją działalność, po mikroprzedsiębiorstwa, które dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą.
System SEM składa się z opcji PPC, czyli płatnych kampanii linków sponsorowanych oraz z opcji SEO, czyli pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarki. Działania podejmowane zarówno na poziomie PPC, jak i SEO, polegają na zdobyciu optymalnej pozycji danego serwisu w wynikach wyszukiwania danych, zarówno tych płatnych, jak i organicznych.
Ten sposób reklamowania pozwala dotrzeć do grupy klientów rzeczywiście zainteresowanych określonymi usługami, towarami czy informacjami. Przyjęte w systemie zasady powodują, że zleceniodawca płaci za rzeczywiste wejścia na stronę reklamującą jego usługi. System daje możliwość dokładnego zmierzenia rentowności wybranego sposobu reklamowania. To daje poczucie realnych efektów, jakie przynosi ten sposób reklamowania.
Reklama w systemie SEM jest przeznaczona dla każdego kto chce poprzez sieć internetową reklamować swoje usługi i w ten sposób dotrzeć do kolejnych grup klientów, czyli zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla osób prowadzących jednoosobową działalność.