Wezwanie do sprzedaży polskiej firmy Nepentes, jakie ogłosiła francuska firma Sanofi – Aventis, poruszyło opinię publiczna. Czyżby znany kosmetyczny gigant rozkochał się w polskch dermokosmetykach?! Brawa!
W ostatnim czasie pojawiały się spekulacje na temat tego, czy francuska firma Sanofi – Aventis chce przejąć polska firmę Nepentes. W maju Sanofi – Aventis ogłosił wezwanie do sprzedaży akcji Nepentes, którego głównymi akcjonariuszami są spółka Morluk, prezes Łukasz Butruk i Marek Orłowski. Najwięcej udziaów posiada spółka Morluk, która zgodziła się sprzedać akcje po 26 zł, z kolei Butruk i Orłowski w cenie 28 zł.
Ogółem sprzedaż w wezwaniu akcji Nepentes wyniesie 62,8 %. W komunikatach podano, że wielkość transakcji wyniesie około 420 mln zł, przy czym giełdowa wartość spółki po zamknięciu sesji 19 maja wyniosła 463 mln zł z ceną akcji na poziomie 28,77 zł.
Firma Nepentes zasadniczo zajmuje się produkcją dermokosmetyków własnych, czyli opartych na oryginalnych recepturach oraz kosmetyków na licencji zagranicznej. Marki przez nią produkowane to między innymi Sudokrem, Iwostin, Marimer, Emolium. Sprzedaż w 2009 r. wyniosła 135 mln zł, z czego eksport daje 15 %. Tak zwany rynek CHC, czyli dermokosmetyków, suplementów diety oraz leków sprzedawanych bez recepty zwyżkował w tamtym roku o 16 %, co daje piątą wartość w Europie. Produkty firma Nepentes stanowią około 10% polskiego rynku dermokosmetyków.
Grupy Sanofi (Sanofi-Aventis, Zentiva i Sanofi Pasteur) w całym polskim rynku CHC wynosi około 1,8 proc.
Udział grupy Sanofi na którą składa się Sanofi-Aventis, Zentiva i Sanofi Pasteur w polskim rynku CHC to około 1,8 %. Plany Sanofi – Aventis zostaną zrealizowane jeśli 90 % posiadaczy akcji odpowie na wezwanie pozytywnie, przy zgodzie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na transakcję, zapisy w ramach wezwania, będą przyjmowane od 10 czerwca do 10 sierpnia.