Silnik Google już jest bardzo zaawansowanym narzędziem, jednak firma z Mountain View nie zasypuje gruszek w popiele. Właśnie ogłoszono, że nowy system wyszukiwania jest gotowy.
Nowy system nazywa się Google Caffeine i jest odpowiedzią na dynamiczne zmiany zachodzące w internecie.
Stary silnik Google był dobry dla starych czasów. Opierał się na warstwach analizy, które były aktualizowane z różną częstotliwością. W chwili obecnej Sieć przechodzi niesamowite przeobrażenia. Strony są coraz bogatsze, wypełnione nie tylko tekstem, ale też zdjęciami, materiałami audio oraz video. Do tego są nieustannie aktualizowane, nowe treści pojawiają się non-stop, często wprowadzane w czasie rzeczywistym. Ten informacyjny pęd wymusił na Google zastosowanie całkowicie nowych rozwiązań.
Caffeine jest szybsze od poprzedniego indeksu, dzięki czemu dostarcza o 50% świeże wyniki wyszukiwania. Stało się to możliwe za sprawą zmiany mechanizmów działania systemu. Nowy silnik analizuje Sieć nieustanie, obserwując nowe strony i nowe treści pojawiające się na stronach już istniejących. Monitorowane na bieżąco witryny są dodawane do indeksu.
W praktyce wygląda to tak, że system w każdej chwili równocześnie analizuje setki tysięcy stron i dodaje do swojej bazy ogromne ilości zdobywanych informacji. Mówi się o 100 mln gigabajtów przestrzeni dla jednej bazy danych. Rozmach przedsięwzięcia jest taki, że, jak przyznają sami twórcy, jeszcze niedawno był nie do przewidzenia.
Matt Cutts deklaruje, że cele jakie stawiała sobie jego drużyna to zwiększenie tempa przeglądania, indeksowania i udostępniania danych. Poprawie uległa szybkość, dokładność i elastyczność systemu. Caffeine Update jest zatem udoskonaleniem infrastruktury indeksującej. Algorytmy ustalające ranking pozostały te same. Podobnie czynniki decydujące o częstotliwości odwiedzin robota i zindeksowaniu treści pozostały te same.
Czy oznacza to, że w SEO się nic nie zmieni? Nie do końca. Chociaż w chwili obecnej jedynym efektem działania Caffeine jest szybsze udostępnianie danych w wyszukiwarce, system posiada w sobie potencjał, który może zmienić zasady pozycjonowania. Już teraz indeks cechuje się dużo większą wszechstronnością w chwytaniu kontekstowych powiązań strony. Łatwo zgadnąć, że z czasem wpłynie to na pozycję witryn w wynikach wyszukiwania. Poza tym niewykluczone, iż zastosowanie innowacyjnej infrastruktury indeksującej doprowadzi do stopniowego wprowadzania do algorytmu nowych czynników.